Identity area
Reference code
Title
Date(s)
Level of description
Extent and medium
Context area
Name of creator
Repository
Archival history
Immediate source of acquisition or transfer
Content and structure area
Scope and content
Rapporter Scriptum
Egil Johansson. Bokstävernas intåg. Artiklar i folkundervisningens historia. April 1988. Scriptum Nr. 1. Forskningsarkivet vid Umeå universitet.
Egil Johansson. Läser och förstår. Artiklar i folkundervisningens historia. III. April 1988. Scriptum Nr. 10. Forskningsarkivet vid Umeå universitet.
Daniel Lindmark. Barnaundervisningen i Härnösands stift. Speglad i uppfostringkommitténs enkät 1813. April 1988. Scriptum Nr. 2. Forskningsarkivet vid Umeå universitet.
Daniel Lindmark. Undervisningen i Lappmarken enligt svaren på 1812 års uppfostringkommittés enkät. September 1989. Scriptum Nr. 16 Forskningsarkivet vid Umeå universitet.
Daniel Lindmark. En skola för staden, regionen och kyrkan. Elever, lärare och präster i Piteå skola före 1850. Februari 1990. Scriptum Nr. 20. Forskningsarkivet vid Umeå universitet.
Daniel Lindmark. Läs- och skrivkunnigheten före folkskolan. Historisk läskunnighetsforskning i nordiskt och internationellt perspektiv. December 1990. Scriptum Nr. 28. Forskningsarkivet vid Umeå universitet.
Tuuli Forsgren. ”...först at inhämta språket, och sedan deruppå lära sin Christendom...”. Om finska böcker och sameundervisning i Torne och Kemi lappmarker före 1850. September 1990. Scriptum Nr. 26. Forskningsarkivet vid Umeå universitet.
Rapporter Urkunden m.fl.
Daniel Lindmark. (Utg. av).1812 års uppfostringkommittés enkät. Svaren från landsförsamlingarna i Ångermanland. Oktober 1987. Urkunden Nr. 2. Forskningsarkivet vid Umeå universitet.
Daniel Lindmark. (Utg. av). 1812 års uppfostringkommittés enkät. Svaren från landsförsamlingarna i Västerbotten . Oktober 1987. Urkunden Nr. 3. Forskningsarkivet vid Umeå universitet.
Daniel Lindmark. (Utg. av).1812 års uppfostringkommittés enkät Svaren från landsförsamlingarna i Medelpad. Oktober 1987. Urkunden Nr. 4. Forskningsarkivet vid Umeå universitet.
Daniel Lindmark. (Utg. av).1812 års uppfostringkommittés enkät. Svaren från landsförsamlingarna i Jämtland-Härjedalen. Mars 1988. Urkunden Nr. 5. Forskningsarkivet vid Umeå universitet.
Daniel Lindmark. (Utg. av).1812 års uppfostringkommittés enkät Svaren från trivial-och stadsskolorna i Västerbotten . April 1988. Urkunden Nr. 6. Forskningsarkivet vid Umeå universitet.
Egil Johansson. Pater Noster i Rafnasil och Alphabeta varia. Eller några av kyrkolivets tecken. Arkivet, Historien, Rörelsen. Festskrift till Sven Lundqvist. 1987. Sid. 139-144. Övers. Alphabeta varia - some roots of literacy in various countries. B. Ericsson (Ed.). Swedish Aspects on Literacy. Sid.128-128. 1991.
Småskrifter. (Fem st.). Hopbragta av Egil Johansson och med delvis anknytning till Egil Johansson 1987 ovan.
Egil Johansson. "Kan själva orden" - en grundton i kyrkans undervisning med klangbotten i bönens och hemmets liturgi. Ragnhild Söderberg (red.). Läsning och skrivning före skolåldern (Literacy before school-start). Colloqium Paedolingiusticum 1993. 1994. Sid. 7-17.
Egil Johansson. "Mindre än minimum". Den gamla hemläsningen och föräldrarnas ambitioner för barnen i ljuset av folkskoleinspektörernas berättelser 1861-68. Forskning om utbildning Nr. 4. 1991. Sid. 28-43