Identitet
Referenskod
Titel
Datum
Beskrivningsnivå
Omfång och medium
Sammanhang
Arkivbildare
Arkivinstitution
Arkivhistorik
Förvärvsinformation
Innehåll och struktur
Omfattning och innehåll
Rapporter Scriptum
Egil Johansson. Bokstävernas intåg. Artiklar i folkundervisningens historia. April 1988. Scriptum Nr. 1. Forskningsarkivet vid Umeå universitet.
Egil Johansson. Läser och förstår. Artiklar i folkundervisningens historia. III. April 1988. Scriptum Nr. 10. Forskningsarkivet vid Umeå universitet.
Daniel Lindmark. Barnaundervisningen i Härnösands stift. Speglad i uppfostringkommitténs enkät 1813. April 1988. Scriptum Nr. 2. Forskningsarkivet vid Umeå universitet.
Daniel Lindmark. Undervisningen i Lappmarken enligt svaren på 1812 års uppfostringkommittés enkät. September 1989. Scriptum Nr. 16 Forskningsarkivet vid Umeå universitet.
Daniel Lindmark. En skola för staden, regionen och kyrkan. Elever, lärare och präster i Piteå skola före 1850. Februari 1990. Scriptum Nr. 20. Forskningsarkivet vid Umeå universitet.
Daniel Lindmark. Läs- och skrivkunnigheten före folkskolan. Historisk läskunnighetsforskning i nordiskt och internationellt perspektiv. December 1990. Scriptum Nr. 28. Forskningsarkivet vid Umeå universitet.
Tuuli Forsgren. ”...först at inhämta språket, och sedan deruppå lära sin Christendom...”. Om finska böcker och sameundervisning i Torne och Kemi lappmarker före 1850. September 1990. Scriptum Nr. 26. Forskningsarkivet vid Umeå universitet.
Rapporter Urkunden m.fl.
Daniel Lindmark. (Utg. av).1812 års uppfostringkommittés enkät. Svaren från landsförsamlingarna i Ångermanland. Oktober 1987. Urkunden Nr. 2. Forskningsarkivet vid Umeå universitet.
Daniel Lindmark. (Utg. av). 1812 års uppfostringkommittés enkät. Svaren från landsförsamlingarna i Västerbotten . Oktober 1987. Urkunden Nr. 3. Forskningsarkivet vid Umeå universitet.
Daniel Lindmark. (Utg. av).1812 års uppfostringkommittés enkät Svaren från landsförsamlingarna i Medelpad. Oktober 1987. Urkunden Nr. 4. Forskningsarkivet vid Umeå universitet.
Daniel Lindmark. (Utg. av).1812 års uppfostringkommittés enkät. Svaren från landsförsamlingarna i Jämtland-Härjedalen. Mars 1988. Urkunden Nr. 5. Forskningsarkivet vid Umeå universitet.
Daniel Lindmark. (Utg. av).1812 års uppfostringkommittés enkät Svaren från trivial-och stadsskolorna i Västerbotten . April 1988. Urkunden Nr. 6. Forskningsarkivet vid Umeå universitet.
Egil Johansson. Pater Noster i Rafnasil och Alphabeta varia. Eller några av kyrkolivets tecken. Arkivet, Historien, Rörelsen. Festskrift till Sven Lundqvist. 1987. Sid. 139-144. Övers. Alphabeta varia - some roots of literacy in various countries. B. Ericsson (Ed.). Swedish Aspects on Literacy. Sid.128-128. 1991.
Småskrifter. (Fem st.). Hopbragta av Egil Johansson och med delvis anknytning till Egil Johansson 1987 ovan.
Egil Johansson. "Kan själva orden" - en grundton i kyrkans undervisning med klangbotten i bönens och hemmets liturgi. Ragnhild Söderberg (red.). Läsning och skrivning före skolåldern (Literacy before school-start). Colloqium Paedolingiusticum 1993. 1994. Sid. 7-17.
Egil Johansson. "Mindre än minimum". Den gamla hemläsningen och föräldrarnas ambitioner för barnen i ljuset av folkskoleinspektörernas berättelser 1861-68. Forskning om utbildning Nr. 4. 1991. Sid. 28-43