Identitet
Referenskod
SE Q Handskrift 110:51
Titel
Rolf Sjöströms publikationer1999-2003
Datum
Beskrivningsnivå
Enhet
Omfång och medium
Sammanhang
Arkivbildare
(1928-)
Arkivinstitution
Arkivhistorik
Förvärvsinformation
Innehåll och struktur
Omfattning och innehåll
Rolf Sjöströms publikationer 1999-2003 (urval)
”En nödvändig omständighet - Om svensk slavhandel i Karibien”, I: Raoul Granquist, red., Svenska överord. En bok om gränslöshet och begränsningar. Brutus Östlings Bokförlag Symposion. (Eslöv 1999), ss. 41-57.
”The Swedish Model? Education in Saint-Barthélemy during the nineteenth century, I: Daniel Lindmark, red., Education and Colonialism. Swedish Schooling Projects in Colonial Areas, 1638-1878. Kulturens frontlinjer. Umeå universitet (Umeå 2000), ss. 123-167.
”Conquer and educate. Swedish colonialism in the Caribbean island of Saint-Barthélemy 1784-1878”, I: Geoffrey Sherington & Craig Campbell red., Paedagogica Historica. International Journal of the History of Education XXXVII. 2001.1. Education and Ethnicity. Supplementary Series. Vol. VII ( Gent 2001), ss. 69-85.
”Margaret Scott – pedagog och pionjär i den svenska periferin”, I: Heidi Hansson, Raija Kangassalo & Daniel Lindmark, red., När språk och kulturer möts. Festskrift till Tuuli Forsgren. 2 November 2002. Skrifter utgivna av Johan Nordlander-Sällskapet 24, Kulturens frontlinjer. Skrifter från forskningsprogrammet Kulturgräns Norr. (Umeå 2002), ss. 229-238.
”Bad News or Good Tidings? Religious Instruction in Sweden's Caribbean Colony”, I: Daniel Lindmark, red., Religious Education in History. Confessional and Inter-Confessional Experiences. Kulturens frontlinjer. Skrifter från forskningsprogrammet Kulturgräns Norr. Umeå universitet. (Umeå 2003), ss. 139-165.
”Forskningsarkivet tur och retur”, I: Göran Larson, red., Arkiven i forskningens tjänst. 20 år med Forskningsarkivet vid Umeå Universitet. Scriptum 52. Rapportserie utgiven av Forskningsarkivet vid Umeå Universitet. (Umeå 2003), ss. 80-88
”En nödvändig omständighet - Om svensk slavhandel i Karibien”, I: Raoul Granquist, red., Svenska överord. En bok om gränslöshet och begränsningar. Brutus Östlings Bokförlag Symposion. (Eslöv 1999), ss. 41-57.
”The Swedish Model? Education in Saint-Barthélemy during the nineteenth century, I: Daniel Lindmark, red., Education and Colonialism. Swedish Schooling Projects in Colonial Areas, 1638-1878. Kulturens frontlinjer. Umeå universitet (Umeå 2000), ss. 123-167.
”Conquer and educate. Swedish colonialism in the Caribbean island of Saint-Barthélemy 1784-1878”, I: Geoffrey Sherington & Craig Campbell red., Paedagogica Historica. International Journal of the History of Education XXXVII. 2001.1. Education and Ethnicity. Supplementary Series. Vol. VII ( Gent 2001), ss. 69-85.
”Margaret Scott – pedagog och pionjär i den svenska periferin”, I: Heidi Hansson, Raija Kangassalo & Daniel Lindmark, red., När språk och kulturer möts. Festskrift till Tuuli Forsgren. 2 November 2002. Skrifter utgivna av Johan Nordlander-Sällskapet 24, Kulturens frontlinjer. Skrifter från forskningsprogrammet Kulturgräns Norr. (Umeå 2002), ss. 229-238.
”Bad News or Good Tidings? Religious Instruction in Sweden's Caribbean Colony”, I: Daniel Lindmark, red., Religious Education in History. Confessional and Inter-Confessional Experiences. Kulturens frontlinjer. Skrifter från forskningsprogrammet Kulturgräns Norr. Umeå universitet. (Umeå 2003), ss. 139-165.
”Forskningsarkivet tur och retur”, I: Göran Larson, red., Arkiven i forskningens tjänst. 20 år med Forskningsarkivet vid Umeå Universitet. Scriptum 52. Rapportserie utgiven av Forskningsarkivet vid Umeå Universitet. (Umeå 2003), ss. 80-88