Identity area
Reference code
Title
Date(s)
- 1870-talet--1973 (Creation)
Level of description
Extent and medium
* 177 vol.
Context area
Name of creator
Biographical history
Archival history
Immediate source of acquisition or transfer
Content and structure area
Scope and content
Appraisal, destruction and scheduling
Accruals
System of arrangement
Conditions of access and use area
Conditions governing access
Conditions governing reproduction
Language of material
- Swedish
Script of material
Language and script notes
Physical characteristics and technical requirements
Finding aids
Allied materials area
Existence and location of originals
Existence and location of copies
Related units of description
Publication note
Notes area
Note
Siri Derkert föddes den 30 augusti 1888 i Stockholm som den tredje i en syskonskara på sju. Fader var bokhållaren Edvard Johansson och moder Valborg Johansson, född Fogelin. Familjen tog namnet Derkert 1903. Studier vid Whitlockska samskolan. Hon följer undervisningen vid Caleb Althins målarskola från 1904 och troligen fram till 1910. Tar danslektioner vid Anna Behles dansinstitut. Antas vid Kungliga konsthögskolan 1912, blir uppflyttad 1913 men lämnar troligen skolan den sommaren. Deltar i Grafiska sällskapets vårsalong 1913. Beger sig till Paris i november 1913, och etablerar en ateljé vid rue Vavin i Montparnasse. Bedriver studier vid Acadèmie Colarossi och Acadèmie Russe. Vistas och arbetar i Alger från början av februari 1914 i fem veckor, tillsammans med konstnärerna Ninnan Santesson och Lisa Bergstrand. Återkommer till Paris, fortsätter i juni till Harrogate i England och därefter till Stockholm i augusti 1914.
I april 1914 träffade Derkert den finske konstnären Valle Rosenberg (1891-1919) i Paris. Även han vistas i Stockholm samma höst, innan paret lämnar huvudstaden för att resa i Italien under våren 1915. Deras son Carlo föds i Neapel den 13 juli 1915. I maj 1916 reser Siri Derkert till Stockholm. Våren 1917 sätter Derkert tillsammans med Anna Petrus och Märta Kuylenstierna upp en dans vid Intima teatern där. Hon träffar konstnären Bertil Lybeck på sommaren, och föder deras dotter Liv den 2 april 1918, i hemlighet för hennes familj, vid Rigshospitalet i Köpenhamn. Deras andra dotter, Sara, föds den 21 mars 1920 vid samma sjukhus. Valle Rosenberg avled i Finland 1919.
1919 ställer Siri Derkert ut måleri vid Den fri Udstilling, Köpenhamn, och utställningen visas därefter vid Lunds universitetsmuseum. Hon har också uppdrag som modetecknare för modehuset Birgittaskolan 1917-20. 1921 begår hon sin egentliga debut i hemstaden, då hon deltar i "Aprilutställningen" på Liljevalchs konsthall. Vidare arbetar hon med upphandling av textil i Europa. Publicerar modeteckningar i Bonniers veckotidning, samt kåserier i Dagens Nyheter under pseudonymen "Blonda frun" 1924-27.
Vigs med Bertil Lybeck i Paris 1921, äktenskapet upplöstes i december 1924. Under tidigt 1920-tal bosätter hon sig i Stockholm, och tar hem sina barn som levt i fosterhem. Får sin första fasta adress på Lidingö 1931. Ställer ut miniatyrer på Gummesons konsthandel 1929 och vid Stockholmsutställningen 1930. Tillbringar flera månader i Paris med dottern Liv 1936-37. Liv avlider i tuberkulos 1938.
Ställer ut på Svensk-franska konstgalleriet 1939. Träffar och porträtterar Bertolt Brecht i samband med hans landsflykt i Ninnan Santessons ateljé på Lidingö samma sommar. Är från 1943 till 1954 årlig gäst vid Fogelstad kvinnliga Medborgarskola. Derkerts utställning vid Gösta Stenman och Stenmans dotter i Stockholm 1944 innebär ett genombrott. Hon reser 1946 till Holland och gör färgstudier efter van Gogh, i samarbete med sonen Carlo som skriver en uppsats i ämnet. 1949-50 vistas hon på Island, där hon bland annat får inspiration till sina illustrationer till Halldòr Laxness "Den goda fröken och huset", som 1954 publiceras i Tidningen VI. Är ordförande för Svenska Kvinnors Vänsterförbunds Stockholmsavdelning 1950-55, och leder en "delegation av svenska kvinnor" till Moskva inom ramen för det.
Medverkar 1953 i utställningen "L'art Suédois 1913-53. Exposition d'art cubiste, futuriste, constructiviste" på Galerie Denise René i Paris. 1956 invaldes hon i Konstakademien. 1960 tillägnades Siri Derkert en stor retrospektiv utställning vid Moderna Museet, och hon utses att representera Sverige vid Biennalen i Venedig 1962.
1958 invigs hennes första offentliga verk, Kvinnopelaren, vid T-centralens tunnelbanestation i Stockholm. En rad offentliga uppdrag följer, varav Ristningar i naturbetong i Östermalmstorgs tunnelbanestation hör till de mest framträdande.
Siri Derkert avlider den 28 april 1973.
Källor:
Rohdin, Mats och Annika Öhrner, red.: Att alltid göra och tänka det olika: Siri Derkert i 1900-talet. Acta Bibliothecae regiae Stockholmiensis, 81. Stockholm: Kungliga biblioteket, 2011.
Öhrner, Annika, red.: Siri Derkert, Moderna Museet och Atlantis, 2011. Annika Öhrner, juni 2011
Alternative identifier(s)
Access points
Subject access points
Place access points
Name access points
- Derkert, Siri (Subject)
- Derkert, Carlo (Subject)
- Derkert, Liv (Subject)
- Derkert, Sara (Subject)
- Santesson, Ninnan (Subject)
- Bring, Maj (Subject)
- Braathen, Maja (Subject)
- Rosenberg, Valle (Subject)
- Lybeck, Bertil (Subject)
- Lidman, Sara (Subject)
- Petrus, Anna (Subject)
- Nesjar, Carl (Subject)
- Derkert, Sonja (Subject)
- Derkert, Edvard (Subject)
- Derkert, Valborg (Subject)
- Riwkin-Brick, Anna (Subject)
Description control area
Description identifier
Institution identifier
Rules and/or conventions used
Status
Level of detail
Dates of creation revision deletion
Reviderad av RL 2018-02-12